Motion ang öppna möten i kommunstyrelsen

Motion från Vänsterpartiet Öckerö kommun (2013-06-13)

Kommunallagen föreskriver att kommunfullmäktiges möten skall vara öppna medan kommunstyrelsens och övriga nämnders möten skall ske inomstängda dörrar. Det finns däremot inget hinder för kommunen att göra undtag från dessa regler.

Många beslut fattas idag i ett slutet rum och alla ärenden som skall beslutas i fullmäktige passerar kommunstyrelsen där åtminstone dess ledamöter är väl förberedda och insatta inför kommunfullmäktiges behandling av frågan. För att medborgarna skall kunna få en tidig insyn i behandlingen av en fråga är det en fördel att man har möjlighet att lyssna på den debatt som förekommer vid kommunstyrelsens möten. Detta borde främja både demokratins grunder och medborgrnas förtroende för det poltiska systemet

Många kommuner i Sverige tillåter idag medborgarna att åtminstone vara åhörare vid kommunstyrelsens möten.

Yrkande: att allmänheten får möjlighet att närvara vid kommunstyrelsens möten, att mötena blir öppna

för Vänsterpartiet  Annika Andersson