Låt alla ta del av höjt underhållsstöd

Öckerö 2014-11-06

Motion till kommunfullmäktige

Låt alla ta del av höjt underhållsstöd i Sverige har länge debatterats. Det har dock gjorts alldeles för lite för att komma tillrätta med detta problem. En av de viktigaste åtgärderna är att höja underhållsstödet för ensamstående föräldrar. Vänsterpartiet har nu i en uppgörelse medregeringen fått igenom att detta ska höjas med 300 kr per barn och månad. För många barn och deras föräldrar innebär detta ett mycket välkommet tillskott till en ansträngd ekonomi.

För Vänsterpartiet är det viktigt att denna satsning kommer alla barn till del. De barnfamiljer som har det allra svårast ekonomiskt är de som lever på ekonomiskt bistånd. Vi vill därför att kommunen inte räknar med denna inkomstökning vid beräkningen av det ekonomiska biståndet.

Detta medför inte några extra kostnader för kommunen men det innebär väldigt mycket för de mest utsatta barnfamiljerna.

Vänsterpartiet yrkar att Öckerö kommun inte räknar in höjningen av underhållsstödet med 300 kr/barn vid beräkningen av ekonomiskt bistånd.

För Vänsterpartiet Öckerö

Annika Andersson                                        Annkie Fridström