Motion om att avskaffa hemläxor i Öckerö kommuns skolor

Allt fler unga mår dåligt och upplever stress i sin vardag. Vi ser också att föräldrars utbildningsbakgrund har en avgörande betydelse för hur väl barnen lyckas i skolan.

På många håll i landet där ibland i Norrevångsskolan i Karlshamn har man framgångsrikt avskaffat hemläxor, vilket inte bara gett effekten att eleverna mår bättre utan att också betygsresultaten höjts.

Vi i Vänsterpartiet menar att man genom att avskaffa hemläxor skapar bättre förutsättningar för en mer jämlik skola. När skoldagen väl är slut ska unga liksom vuxna lämna arbetet för att kunna ägna sig åt meningsfyllda fritidsintressen. Naturligtvis ska ingen elev hindras att fördjupa eller repetera de kunskaper hon/han lärt i skolan men normen ska vara att läxor görs i skolan eftersom det är där de välutbildade pedagogerna och kompetensen finns. Studieresultaten ska inte vara avhängiga vilka föräldrar barnen ”valt”!

Vi vet att det redan idag bedrivs stöd med bland annat läxläsning i många av våra skolor men vi menar nu att det ska erbjudas alla elever och att det därför tillförs resurser om detta skulle behövas. Det är skolans uppdrag att ge alla en likvärdig utbildning oavsett bakgrund och förutsättningar.

Vänsterpartiet föreslår att kommunfullfullmäktige uppdrar åt Barn- och utbildningsnämnden att utreda vilka resurser som eventuellt behövs för att avskaffa hemläxor samt att medel tillförs nämnden om det finns behov för detta.

För Vänsterpartiet Öckerö

Annika Andersson                                  Göran Billvall

(Inlämnat och uppläst vid Kommunfullmäktiges möte den 18 dec 2014)