Svar på interpellation

Svar på interpellation från ordförande i Barn-och utbildningsnämnden (kf 17 dec 2015)

Svar på interpellation från Göran Billvall, Vänsterpartiet angående inkludering av elever med särskilda behov i Öckerö kommuns skolor

Interpellanten Göran Billvall ställer följande fråga ”Hur tillgodoser Öckerö kommun i praktiken alla barns rätt till trygghet, studiero och att lyckas med sin skolgång?”

Det är viktigt att alla barn i skolan får lyckas med sin skolgång för att de ska nå sin fulla potential. För det krävs såväl trygghet, studiero och lärare och skolpersonal som ser varje barns unika behov, förutsättningar och möjligheter.

Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning behöver ha medvetna lärare som känner till och på bästa sätt stödjer eleven i dess skolarbete.

Några av de insatset som görs av skolan utöver lärarnas ordinarie undervisning och eller i nära samråd med skolan är följande:

  • Tidiga insatser redan i förskolan genom att aktivt arbeta med pedagogernas bemötande av barnen. Barnens lärmiljö anpassas och pedagogerna arbetar efter en medveten pedagogisk plan anpassad till barnets behov. Detta för att minimera barnets svårigheter och att barnet ska träna sig på att hantera sina svårigheter.
  • Specialpedagoger finns i förskolan i vår kommun
  • Ett gott samarbete med socialtjänst för både barn i förskolan, grundskolan och gymnasiet.
  • Kompetensutveckling för all pedagogisk personal gällande neuropsykiatriska funktionshinder.
  • Lokal elevhälsa som följer upp barnens utveckling och anpassar undervisningen efter barnen behov.
  • Central elevhälsa med specialistfunktioner som kan stödja arbetet i verksamheterna vid behov (kuratorer, psykologer, logoped, skolhälsovård).
  • Samarbete med BVC för förskolans barn.
  • Samarbete med Barn- och ungdomsmedicin för grundskoleeleverna.
  • En elevhälsoplan med en tydlig ansvarsfördelning så att barn och elever inte ska hamna ”mellan stolarna”.
  • Ett gott sammarbete med lokalföreningen Attention, riksförbundet för personer med neuropsykiatriska funktionshinder, t.ex. gemensamma föreläsningar och informationsutbyte.

Dessa insatser tillsammans med lärarnas fantastiska arbete är troligtvis en av förklaringarna att Skolan i Öckerö kommun placerar sig år 2014 på plats 10 bland landets skolkommuner enligt Sveriges kommuner och landsting (SKL). Detta till trots har skolan i Öckerö kommun fortfarande förbättringspotential. Alla barn och elever ska känna sig trygga, ha studiero och lyckas med sin skolgång.

 

Öckerö den 16 december 2015

 

Robertho Settergren

Ordförande i Barn- och utbildningsnämnden

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk