Interpellation

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande ang .hyresrätter

“”Enligt uppgifter i Hem o Hyra 15 dec 2015 har Öckerö Bostads AB 1300 personer i sin bostadskö. Det motsvarar 10% av kommunens befolkning oh innebär en kraftig ökning av antalet sökande under 2015.
Samtidigt kan man läsa på Öbos hemsida att man har runt 400 lägenheter på sju av våra öar. Där görs också en policydeklaration om Öbo:s uppdrag.
 “Som allmännyttigt kommunägt bostadsbolag är vårt uppdrag att se till att öborna har tillgäng till ett brett och bra utbud av bostäder. Vi ska bygga nytt och planera för en hållbar utveckling av boendemiljön på våra vackra öar”.
I kommunens bostadsförsörjningsprogram för åren 2015-2020 står bl.a. att det i första hand ska byggas lägenheter i flerbostadshus och “framför allt hyresrätter i olika prislägen“. I programmets tabellbilaga uppgavs att totalt 524 bostäder som “möjlig byggnation” under tiden 2016-2020. Inget har sagts om hur många av dessa bostäder om har hyresrätt som upplåtelseform.
Till bilden hör att “Länsstyrelsen lagt locket på och stoppat alla nya detaljplaner” tills kommunen redovisar hur trafiksituationen på väg 155 ska lösas.
Mot bakgrund av detta vill vi ställa följande frågor:
Vilka konkreta detaljplanerade byggprojekt avseende hyrerätter finns för perioden 2016-2020?
Vilka av dom kan inte genomöras pga Länsstyrelsens krav?
Vad gör kommunen för at häva det låst läget med Länsstyrelsen vad gäller nya detaljplaner?

För Vänsterpartiet Öckerö
Annika Andersson