Förbättra flyktingmottagningen i Öckerö kommun

Öckerö 2014-11-06

Motion till kommunfullmäktige

Förbättra flyktingmottagningen i Öckerö kommun

Mot bakgrund av den katastrofala flyktingsituationen i världen räknar Migrationsverket med kraftigt ökad flyktinginvandring till Sverige under kommande år. Inte minst situationen i Syrien gör att vi kommer att få många asylsökande därifrån. I somras skrev Migrationsverket upp sin prognos till totalt 80 000 asylsökande under 2014.  Av dessa beräknas drygt 6500 vara ensamkommande flyktingbarn.

Alla partier i Sveriges Riksdag utom SD är ense om att vi ska ta ett stort ansvar för de människor som på grund av krig, nöd och förtryck tvingas fly sina hemländer och söka asyl i andra länder. Sverige för därför en humanitär och generös flyktingpolitik.

Riksdagspartierna, samtliga utom SD, är också eniga om att landets kommuner ska spela en viktig roll i vårt flyktingmottagande. Det är ett gemensamt ansvar för kommunerna att skapa inkvartering och bostäder så att asylsökande enskilda vuxna, familjer och ensamkommande barn kan välkomnas till vårt land.

Många kommuner tar redan idag emot stora antal flyktingar. Fram till september 2014 hade 279 kommuner hunnit teckna avtal med Migrationsverket om flyktingmottagning. De flesta verkar dessutom på grund av det akuta läget, beredda att ytterligare anstränga sig för att förbättra möjligheterna att ta emot fler flyktingar.

Tyvärr verkar inte Öckerö kommun tillhöra denna kategori. För närvarande är Öckerö den enda kommun i landet som avvisar avtal om att ta emot flyktingar med uppehållstillstånd.

Denna hållning har fått beklämmande följder för vår kommun.  Migrationsverkets statistik visar att Öckerö kommun både under 2013 och 2014 är absolut sämst i landet på att emot flyktingar som har uppehållstillstånd.  Under båda åren står det antal 0 för Öckerö. Ingen annan i statistiklistorna har en nolla i kolumnen för antal mottagna flyktingar.

Det enda Öckerö har gjort är att ställa fyra platser till förfogande för placering av ensamkommande flyktingbarn. Utöver dessa platser har Migrationsverket anvisat ytterligare tre ensamkommande flyktingbarn hit. Totaltsiffran är alltså sju under 2014. Detta är inte heller någon imponerande siffra. Enligt Migrationsverkets statistik ligger Öckerö kommun bland jumboplatserna även i denna kategori.

Vi vet att det brukar anföras förklaringar till Öckerös extremt dåliga flyktingmottagning. Vi är en liten kommun. Vi har brist på lämpliga bostäder. Det finns inga lediga jobb, etcetera. Men så är det även i många andra kommuner. Där har man ändå tagit emot många flyktingar.

Vi tror inte att det beror på att Öckerös medborgare saknar empati eller generositet gentemot förtryckta människor ute i världen. Tänk bara på de enastående insatser Öckerö-borna gör för t ex Världens barn. När det gäller privata insatser ligger vi alltså i toppen, men när det gäller det gäller våra gensamma offentliga insatser ligger vi botten. Varför är det så?

Jämför gärna med Sorsele kommun. Den är befolkningsmässigt betydligt mindre än Öckerö. Där har de också enastående resultat per invånare i insamlingen till Världens barn. Men de är samtidigt bäst i hela landet när det gäller kommunernas offentliga insatser för flyktingmottagning. Sorsele tar emot 175 flyktingar per tusen invånare och år. Detta kan ställas mot Öckerös pinsamma nolla. När det gäller ensamkommande flyktingbarn har vi sju platser. Sorsele har 41!

Vänsterpartiet Öckerö föreslår

att Öckerö kommun omgående tar upp överläggningar med Migrationsverket i syfte att utöka mottagningen av ensamkommande flyktingbarn

att kommunen startar en utredning om hur Öckerö på kort och lång sikt ska kunna öka mottagningen av asylsökande flyktingar.

För Vänsterpartiet

Annika Andersson                                       Annkie Fridström