Motion till Öckerö kommunfullmäktige angående behovet av fler hyresrätter.

Arne Lernhag bekräftade i sitt svar på Vänsterpartiets interpellation att 68 bostadslägenheter är under projektering och planering. Det gäller 20 stycken bostadsrätter vid Sandlyckevägen och Hässlavägen i  Klåva där byggstart anges till 2: kvartalet 2015. Vidare gäller det 48 hyreslägenheter vid Heinövallen som nu läggs ut på anbud till hugade byggentrepenörer.

För tiden 2017 till 2020  är ”målsättningen producera 80 till hundra lägenheter” säger Lernhag i interpellationssvaret. Ingenting sägs om fördelningen mellan bostadsrätter och hyresrätter. Ingenting verkar heller vara nära produktionsstart.

I det bostadsförsörjningsprogram för Öckerö kommun som nu är ute på remiss kan man inte heller utläsa att det finns konkreta planer på att bygga något specifikt antal hyresrätter. Formuleringarna är väldigt allmänna och handlar mer om ”möjlig byggnation” och väldigt lite om vad som är bestämt att man ska producera.

Problemet i Öckerö kommun är inte bara den stora efterfrågan på hyresrätter. Dessutom är de få hyresrätter som nyproduceras alldeles för dyra för människor i vanliga inkomstlägen. Detta problem har också uppmärksammats i många andra kommuner som nu börjar genomföra särskilda hyresprojekt där syftet är att skapa bra och billiga bostäder. Öckerö kommun bör följa dessa kommuners exempel.

Mot denna bakgrund yrkar Vänsterpartiet Öckerö att

planerna för bostadsförsörjningen snabbas på

att andelen hyresrätter starkt ökas i den framtida byggnationen

att framtidens hyresrätter planeras så att de kan erbjudas till låg hyreskostnad.

För Vänsterpartiet

…………………………………………          ……………………………………..