• Vår politik

Våra motioner har vi samlat här: Motioner

Vänsterpartiet Öckerö

Kommunalpolitiskt program 2018-2022

För att bevara och utveckla den gemensamma välfärden och samtidigt värna om vår unika och levande skärgårdskommun utan att äventyra kommande generationers möjligheter till ett gott liv.

Vänsterpartiet vill att vår välfärd ska vara fri från privata vinster och i stället utgå från människors behov. Vi vill skapa ett samhälle som bygger på omtanke, solidaritet, medmänsklighet, jämställdhet och rättvisa  istället för girighet. Vår kommun ska vara fri från diskriminering, främlingsfientlighet, rasism och högerextremism.

Alla människors lika värde

Feminism ska genomsyra praktiskt taget all vår politik. Sexualiserat våld, trakasserier och kränkningar är en del av många flickors vardag. Därför vill vi att Öckerös skolor från årskurs 6 och uppåt erbjuder återkommande schemalagd utbildning i ”Feministiskt självförsvar” för tjejer. Samtidigt ska då killar få utbildning i attityd och värderingsfrågor med inriktning på våld mot kvinnor.

Alla människor ska ha samma rättigheter och samma chans till delaktighet, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet. Heteronormen är en viktig del i könsmaktordningen och därför är hbtq-personers rättigheter såväl en fråga om mänskliga rättigheter som om feminism. Därför stödjer vi alla initiativ som tagits i vår kommun, exempelvis regnbågsflaggning, HBTQ-diplomering/certifiering samt Öckerö Pride.

Öckerö kommuns flyktingmottagande ska vara humanitärt, generöst och medmänskligt. Vi vill att kommunen inte bara tar ansvar för de ensamkommandes fortsatta skolgång utan också för deras boende.

Människor som tigger ska stöttas av kommunen – inte förbjudas.

Barnomsorg och utbildning – Alla har rätt att lyckas

All förskola och utbildning ska vara fri från marknadsanpassning, sponsring och privatisering. Plats inom förskolan ska kunna erbjudas utan dröjsmål. Vi vill att både förskola och skola får mer resurser för att öka personaltätheten och skapa mindre grupper. Även läromedel ska ges ökade resurser.

Alla barn och unga ska ha rätt till bra omsorg och en likvärdig utbildning med hög kvalitet i ändamålsenliga lokaler. Många barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation far illa både socialt och kunskapsmässigt i skolan. Därför ska dessa elever kunna få särskilt stöd, enskilt eller i annan undervisningsgrupp. Det är skolans skyldighet att tillse att samtliga elever lämnar grundskola och gymnasium med godkända betyg.

Den fria lunchen ska ha en central roll under skoldagen och bör förbättras med fler alternativa rätter i alla våra skolor. Maten ska vara god och av hög kvalitet. Klimat- och miljöaspekter ska vägas in vid inköp av råvaror. Det är viktigt att lunchen serveras i en lugn och avkopplande miljö. Vi vill kunna erbjuda eleverna frukost i skolan.

Alla barn och ungdomar ska också garanteras en trygg och säker resväg till och från skolan så att de utan fara kan välja att cykla eller gå. Dessutom vill vi att kollektivtrafikens och skolans tider samordnas och att samtliga elever erbjuds kostnadsfria kort för kollektivtrafiken.

Skolan och förskolan ska vara fri från all form av diskriminering, mobbning och trakasserier. Arbetet mot detta måste ha högsta prioritet.  Barnen ska tidigt förberedas för det mångkulturella samhället. Kulturskolan ska integreras i både förskola och skola. Elev-, föräldra- och personalinflytande ska stärkas.

Det finns inget pedagogiskt värde i betygen. I stället ska skolan fokusera på det som morgondagens arbetsliv kommer att kräva, kreativitet, fantasi, förmåga till kommunikation och samarbete. Läxor ska göras i skolan, alla kan inte få stöd och hjälp i hemmet, det är i skolan kompetensen finns. Vi vill ta tillvara den glädje som finns i själva lärandet så att vi får en skola där alla kan lyckas.

Vi vill också slå vakt om vuxna människors tillgång till återkommande utbildning under livet via kommunens och studieförbundens vuxenutbildning.

Äldreomsorg – En värdig och meningsfull tillvaro

Äldreomsorgen i Öckerö kommun måste byggas ut så att alla som behöver vård och omsorg ska garanteras detta, såväl i det egna hemmet som i särskilda boenden. Omsorg ska erbjudas utan alltför omfattande och täta omprövningar. Vi vill förbättra villkoren för både personal och boende inom äldreomsorgen och kommer därför att gå emot alla förslag om personal- och resursminskning. Verksamheten ska ges resurser så att de äldre tillförsäkras en god tillvaro med meningsfyllda aktiviteter.

Kommunen ska sträva efter att uppnå ett bra samarbete mellan brukare, personal och anhöriga för att skapa trygghet i äldreomsorgen. Små decentraliserade boendeformer och nytänkande lösningar skall nu prioriteras, gärna förlagda till flera av kommunens öar.

Vänsterpartiet vill införa försök med arbetstidsförkortning för äldreomsorgens personal, med målet sex timmars arbetsdag, åtta timmars lön. Det är nödvändigt att säkerställa kvalitet, rimliga löner och bättre arbetsvillkor för personalen inom äldreomsorgen. Det är orimligt att man idag inte orkar arbeta heltid inom vården, därför bör arbetstiden förkortas. Inga privata vinstintressen ska få förekomma inom omsorgen.

Rättigheter för personer med funktionsvariation – Rätten till ett värdigt och aktivt liv

Vänsterpartiet har ett medmänskligt perspektiv på politiken för människor med funktionsvariation och vill därför förbättra diskrimineringslagen så att  all brist på tillgänglighet anses vara diskriminerande.

Kommunen har ett ansvar för att garantera människor med fysiska, psykiska och sociala funktionsvariationer rätt till en god bostad, rätt till arbete, sysselsättning och en meningsfull fritid. Kommunen ska se till att alla offentliga lokaler, badplatser, motionsslingor och dylikt är tillgängliga. All kommunal information ska också vara tillgänglig för dessa grupper. Personer med funktionsvariation ska på lika ekonomiska villkor som andra kunna resa och transportera sig. Färdtjänst ska finnas på alla våra öar och taxan ska vara  lika med kollektivtrafikens taxa. Hjälpmedel ska vara  kostnadsfria. Kommunen bör presentera en policy för människor med funktionsvariation.

Individ- och familjeomsorg – Den sociala verksamheten ska bygga på solidaritet, medbestämmande och alla människors lika värde

Många människor behöver samhällets stöd för att klara sitt uppehälle. Detta gäller särskilt i en tid då många utförsäkras från A-kassa och sjukförsäkring. Alla boende i kommunen ska garanteras en god levnadsnivå. Människor har rätt att få stöd för att komma tillbaka till ett värdigt liv. Den som söker hjälp hos socialtjänsten har rätt att mötas med respekt. Människor i behov av sociala insatser har dessutom ett stort behov av kontinuitet.  Det är därför angeläget att personalomsättningen inom socialförvaltningen minskar.

Det är viktigt att satsa resurser på förebyggande och uppsökande verksamhet. För att uppnå ett samhälle fritt från mäns våld mot kvinnor vill vi att kommunen stärker stödet till mans- och kvinnojourer och aktivt motarbetar våld i nära relationer.

Bostad – En rättighet – ingen handelsvara

Alla har rätt till en bra bostad till en rimlig kostnad. Öckerö kommun har idag alldeles för få hyreslägenheter. Därför vill Vänsterpartiet att kommunen prioriterar byggandet av billiga klimatanpassade hyresrätter. Nuvarande hyresrätter ska ej omvandlas till bostadsrätter. Att få fram fler lägenheter är viktigt för att minska segregationen och på så sätt ges också ungdomar en möjlighet att bo kvar i kommunen. Vi vill att all bostadsförmedling ska vara kostnadsfri och hanteras av kommunen.

Arbete och näringsliv – Småskalighet med havet som bas – En levande skärgård

Alla har rätt till fasta jobb på heltid. Vänsterpartiet vill på sikt förkorta arbetstiden till sex timmar per dag med bibehållen lön. Detta är en arbetsmarknadsreform men det handlar i ännu högre utsträckning om hälsa och livskvalitet och om att öka jämställdheten genom rättvisare fördelning mellan betalt lönearbete och obetalt hemarbete. Sex timmars arbetsdag är ingen utopi. Vidare vill vi verka för en sammanhållen arbetsdag och motsätter oss därför ”delade turer”.

Vi vill ha ett brett och differentierat näringsliv i kommunen och aktivt verka för att småföretag kan etablera sig här. Genom att satsa på turism och havsnära verksamheter ska fler arbetstillfällen skapas. Vår kommun har mycket att erbjuda i form av naturupplevelser, hav och bad men behöver fler enklare övernattningsmöjligheter och campingplatser. Hamnarna skall rustas upp och göras mer attraktiva för åretruntaktiviteter.

Fiske – Ett kulturarv där miljöaspekten ska väga tungt

Fisket utgör en viktig del av både vår kultur och vårt näringsliv. Därför vill vi bevara framför allt det småskaliga fisket längs våra kuster och möjliggöra för fiskesektorn att långsiktigt överleva som en uthållig verksamhet. Kustfisket ska utvecklas så att det kan attrahera även yngre människor till näringen och samtidigt ska adekvat utbildning erbjudas. Samtidigt som fisket utvecklas måste miljöaspekten vägas in så att det går hand i hand med en hållbar utveckling av den marina miljön där så kallade “havdagar” kan vara en möjlighet att undvika utfiske.

Miljö och trafik – Satsa på alternativ energiförsörjning och kollektivtrafik

Vänsterpartiet anser att klimat- och miljöaspekter ska vägas in i alla kommunala beslut.

Det är viktigt att kommunen satsar på alternativ energiförsörjning. Med vårt unika läge i havsbandet har vindkraften visat sig vara ett utmärkt och miljövänligt alternativ med god ekonomisk lönsamhet. Därför ställer vi oss positiva till en havsbaserad vindkraftpark. Att även utreda andra möjligheter som exempelvis sol- och vågenergi ska ha en hög prioritet. En målsättning är att kommunen ska bli självförsörjande och att verksamheten drivs i egen regi.

Öckerö Kommun ska arbeta för att bli ett föredöme vad gäller sophantering och återvinning. Kommunen måste hantera sitt avfall på ett sätt så att miljökvalitetsmålen för en hållbar utveckling uppnås. Därför måste kommunen skyndsamt realisera sina planer på en ny miljövänlig kretsloppspark på Pinan. Men vi måste också ta hand om skräpet som hotar ödelägga inte bara vårt hav utan också våra stränder. Därför ska kommunen aktivt söka  de medel som avsätts för detta. Vi stöder alla lokala initiativ som görs, såväl som motionen om att införa ett pantsystem för marint skräp.

Bilen underlättar för många att kunna pendla till arbetsplatser och att ta sig till fritidsaktiviteter. Ett alltför utbrett bilåkande har dock stora miljökonsekvenser. Därför ska kommunen på olika sätt premiera samåkning och aktivt försöka påverka människors attityd. Då är det också angeläget att pendelparkeringar byggs ut.

Vänsterpartiet vill att kommunen i samarbete med regionen intar en aktiv roll vad gäller utveckling och utbyggnad av kollektivtrafiken såväl på land som till havs. Vägarna inom kommunen måste också göras säkrare, genom fartdämpande åtgärder, bättre belysning samt gång- och cykelbanor. Längs gångstråken ska det finnas vilobänkar för att uppmuntra till promenerande. Vidare föreslår vi att kommunens cykelpool även görs tillgänglig för allmänheten.

Men framförallt måste kollektivtrafiken fungera och ytterligare förbättras bland annat genom bättre samverkan mellan bussar och färjor. Dessutom ska behovet av kollektivtrafik även nattetid ses över. Om behov finns skulle detta kunna lösas med anropsstyrd trafik, t.ex. Flexlinje. Vänsterpartiet anser att all kollektivtrafik ska vara avgiftsfri.

Kultur och fritid – Mer varierad och jämlik fritidsverksamhet

Vänsterpartiet vill arbeta för ett mer jämlikt fritidsutbud. Idag satsas stora resurser på den fritidsverksamhet som lockar många pojkar medan flickorna ofta får stå tillbaka. Öckerö kommun måste fortsatt aktivt stödja de föreningar som är verksamma här. Inte minst gäller det den verksamhet som riktar sig till barn och ungdomar. Det är av största vikt att det framgångsrika drogförebyggande arbetet i kommunen fortsätter och vidareutvecklas.

Vi vill satsa på ett allaktivitetshus i kommunen. Förslagen om utomhusscen samt simhall ställer vi oss mycket positiva till. Det är också viktigt att kommunen fortsätter att satsa på och vidareutveckla biblioteksverksamheten.  Vi stödjer och uppmuntrar lokala initiativ inom kulturen, exempelvis obemannade minibibliotek, likt det på färjan Burö. Detta för att uppmuntra och stimulera till läsning.

Sist men inte minst vill vi satsa mer på kulturen i Öckerö kommun. Vi ska inte längre ligga i botten när det gäller satsning per invånare. Kulturskolan ska vara tillgänglig och gratis för alla unga.

Vänsterpartiet ockero.vansterpartiet.se

Annika Andersson [email protected] 0736 967344